Mardin

Tanzimat Dönemi’nden sonra idari sistemin değişmesiyle hükümet konağı gibi yapılar dönemin temsili mekanları haline gelmiştir. Ve 1.caddenin dönüşümüde bununla başlamıştır.

Cumhuriyetin Mardin’de en büyük etkisi ise yollarda olmuştur. 3-4 metrelik yollar çevresindeki kilise,ev gibi yapıların yıkılmasıyla 15 metreye çıkmıştır. Ve yolların genişlemesiyle şehirler arası arabalar gelmiş modernleşmenin sonucu caddeler, meydanlar , parklar oluşmuştur.

Mardin Hükümet Konağı’nın geçirdiği dönüşüm ve ilaveleri incelediğimizde , 6.aşamada birinci kat ilavesinde taşıyıcı olarak betonarme kolon – kiriş sisteminin kullanılmasıyla Mardin’e ilk defa betonarmenin girdiğini görmekteyiz.

Sövesiz , sıvalı , betonarme bina.. Erken Cumhuriyet’in Mardin’e yegane armağanı.

Halkın modernleşme uğruna şalvarını çıkartıp , ceketini giyip , kasketini takarak gittiği bina.

Şimdi ise içinde kalanların ‘Mardin ruhu’nu yaşayabilmek için ‘halk’tan olan şalvarı giymesi kadar trajikomik bir durum.

Öyle bir durum ki nesneye yaptığımız her müdahalenin bir şeyin sembolü olduğunu unutup,yakıp yıktığımızın kanıtı. 2 katlı evlerin yanına 10 katlı apartmanlar dikip şehirlerimizi ‘her yerleştirmemiz’.

Bir gün bu yakındığımız şeylerin karşısında dur diyebilecek güce sahip olmamız dileğiyle.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s